Het kopen van een fiets van HP-Velotechnik is het kopen van een fiets bij dealers die totaal geen verstand hebben van hoe ze met een klant moeten omgaan. Vaak is de kennis ook niet aanwezig. Ik heb er nu 3 gehad en alle drie hetzelfde probleem. Men houd zich nooit aan afspraken en bij de Trike-Shop is de kennis niet aanwezig om hem te maken.
De 3 dealers zijn :
De Liggende Hollander in Eindhoven
De Trike-Shop in Zonhoven België
En een dealer in Baden Oostenrijk, maar ik zie dat die al niet meer bestaat. Want daar was ik in 2013 op vakantie, een afspraak gemaakt, voor te huren, maar helaas niet aanwezig, toen ik op de afspraak kwam. Dat had ik al eens eerder meegemaakt

Gewoon meestal hobbyisten die ligfietsen zijn gaan verkopen, omdat ze er zelf een hadden en de mensen er na vroegen: Waar kan ik die kopen?

Maar laat ik bij het begin beginnen en oordeel zelf.

In 2010 kocht ik mijn eerste ligfiets een Scorpiontrike FS bij een dealer in Eindhoven. Dat was een grote ramp. Afspraken werden niet nagekomen. Om eens een voorbeeld te noemen. Ik kwam helemaal uit Heerlen voor een proefrit, afspraak gemaakt, en toen ik in Eindhoven op het afgesproken tijdstip kwam, was hij gewoon niet aanwezig. De fiets was niet nagekeken bij aflevering. Toen ik met 70 km de Bergse weg afreed in Voerendaal en ik thuis kwam en de fiets optilde viel me een wiel eruit. Ik ging voor de zekerheid alle bouten en moeren nakijken en wat bleek alles zat los. Ik had hem eens gevraag wat hij Verdiende op de fiets, dat was 25%. Als je dus een fiets verkoopt van 7000 euro dan mag je zeker verwachten dat hij ook gecontroleerd is bij aflevering.

In 2014 was de accu kapot en ik kon niemand vinden die me de motor kon opwaarderen voor een nieuwe accu. Dus er moest een nieuwe motor in. Ik stuurde Elan in Nijmegen diverse mails, maar nooit een altwoord gekregen. Blijkbaar werd ik geboycot.
Ik vond een dealer in België in Zonhoven. Een goedwillende amateur achteraf bekeken. De motor werd ingebouwd, maar werkte niet goed. Er werd een nieuwe besteld en die werkte ook niet goed, want de oorzaak lag ergens anders. Die ik vond, niet de dealer en ook niet HPVelotechnik. De accu stond op een plastic slee en door de middelpunt-vliegende kracht, liet de stroomkabel altijd los. De magneet op stekker en accu was niet sterk genoeg. Na overleg met HPVelotechnik en GoSwissDrive kreeg ik een staaf accu en ik ben de enige ter wereld die een gewone FS rijdt met zo'n accu. Deze doet het goed in 3 jaar 6000 km gereden.

De dealer in België Trike-Shop zou ook een heleboel nevenreparaties doen, zo waren de vering-hoezen kapot, de versnellingskabels en handrem kabel zouden vernieuwd worden een nieuwe ketting een nieuw blok op het achterwiel en hij zou schoon gemaakt worden en ik kreeg een gewone Ergomesh stoel. De totaal prijs was 3000 euro.

De nieuwe blok en ketting waren niet van Shimano, de fiets heeft daarna nooit meer goed geschakeld en ik denk ook dat buiten mij er niemand op kan rijden. Hij had ergens een onbekend goedkoop merk op de kop getikt, om er blijkbaar zoveel als mogelijk op te verdienen.
De remkabel en de versnelling kabels waren niet vernieuwt, dat bleek een half jaar daarna toen het winter werd en de kabels gewoon weer vastvroren. Toen ik ze zelf ging vernieuwen zaten er gewoon de oude kabels nog in, zowel de buiten als binnenkabel, kabel vernieuw je altijd compleet. Niet alleen een binnenkabel, want als er vocht in zit krijg je dat niet eruit.
De hoezen van de vering waren niet vernieuwd toen ik de fiets kwam halen, waarom vroeg ik, hij kon dat niet, want ik had hydraulische remmen en hij begon een heel relaas waarom hydraulische remmen niet goed waren, daar heb ik maar niet op gereageerd. Ik ben automonteur, dus mij hoef je niks te vertellen over hydraulica. Wat de stomme boer niet ken, dat maakt hij niet, om een variatie op het spreekwoord te zetten. Bovendien was het onzin, want de remmen hoeven niet uitklaar om de veerhoezen te vernieuwen, maar ik denk dat hij niet weet hoe de veerpoten uit elkaar moeten en dan is blijkbaar de faal angst groter dan de durf. Als je faal angst hebt moet je geen monteur worden. Wat ik ook niet begrijp is dat hij dat van te voren wist, waarom zegt hij dan dat maak ik wel, terwijl hij het niet kan en durft. Veel geschreeuw en weinig wol.
Ik had van te voren 2/3 aanbetaald en na afloop meteen die 1/3 betaald, het verbaasde me dan ook, dat ik na 3 maanden een mail kreeg, dat ik maar eens eindelijk moest gaan betalen, terwijl ik hem ook nog een kopie had gestuurd van de betaling. Zoals hij zijn boekhouding deed werkte hij blijkbaar ook.

Met de nieuwe motor ben ik dik tevreden.

Ik heb wel 2 keer meegemaakt dat hij niet goed werkte. De eerste keer kwam dat dat het frame los zat, niet goed vastgezet bij de Trike-Shop en de tweede keer zat er te weinig lucht in de luchtvering. Dat krijg je doordat lucht in de zomer een groter volume heeft dan in de winter. Waardoor de druk in de winter lager is, dan staat de fiets te laag en komt het contact los.
Maar goed deze problemen had ik zo opgelost.

In 2017 ging ik met pensioen. Ik kreeg een paar pensioentjes uitgekeerd en dat gaf me de mogelijkheid om een nieuwe fiets te kopen. Mijn keuze viel op de FS S-Pedelec. Ik wachtte tot de eind augustus want dan werden de nieuwe fietsen gepresenteerd. Als nieuwheid kon je een Pinion versnellingsbak krijgen.
Ik nam dus contact op met de Trike-Shop, iedereen verdient een tweede kans, met de vraag naar dit model en als ik hem bij mij achterom naar binnen kreeg dan werd hij meteen bestelt. Dat geschiede, de fiets ging naar binnen en op mijn computer werd de fiets meteen samengesteld, als je de configuratie opslaat krijg je een bestelnummer.
HPVelotechnik had mij geraden de bestelling zo snel mogelijk te doen, dan konden men ook al begin november leveren. Want eerder als november ging niet. Ik wilde net als op mijn oude fiets een hoog stuur. Daar ontstond een discussie over met de dealer uit Zonhoven. Hij was daar op tegen, maar ik hield daar aan vast, want dat is gemakkelijk zeker als je wat ouder bent, dan hoef je je ook niet zover te bukken om het stuur te draaien. Bovendien leg ik altijd mijn handen op het stuur. En op een lang stuur kun je ook nog b.v. een claxon kwijt.

De configurator bij HPVeletechnik op internet was nog niet aangepast je kon nog niet de Pinion drive aangeven in de configuratie, slordig als je het mij vraagt. Maar goed je slaat de bestelling op en dan hoef je maar het nummer door te geven en HPVelotechnik maakt de fiets die je bestelt hebt. Alleen bij mij moest dan wel de Pinion er op.
Een week daarna kreeg ik de mededeling dat de akku's 150 euro per stuk duurder waren, als ik daar bezwaar tegen maakte, werd de koop ongedaan gemaakt, onzin natuurlijk, want op 10.000 euro maken die 300 euro ook niks meer uit. Dus ik ging er van uit dat de fiets in september bestelt was.
Begin november had ik mijn fiets nog steeds niet. Op de vraag waar hij bleef kreeg ik geen antwoord. Toen ik begin november op Facebook een Amerikaanse vrouw met een Gekko en een Pinion zag staan schreef ik er bij: waar blijft mijn fiets. Ik moest contact op nemen met de dealer, die deelde me mee dat hij 17 november zou komen. Dat werd een paar dagen daarna uitgesteld naar 1 december. Ik begon het hem te knijpen. 2/3 aanbetaald bijna 7000 euro je weet maar nooit.
Op Facebook ontstond een hele discussie over het voorval ook omdat de fiets dan bij de dealer was gekomen op 27 november met een kapot achterlicht. De dealer deelde me ook nog mee dat het snel was gegaan, hoezo snel, ik had hem toch al half september bestelt. Ik bedoel dan kun je de fiets al vast in elkaar zetten en dan lever je hem gewoon 1 november.

Begin de december kreeg ik de fiets dan uiteindelijk geleverd. 4 Weken te laat.
Toen ik hem het 's avonds in de stal zette naast mijn andere fiets ontdekte ik dat er geen hoog stuur op zat, bovendien kreeg ik een van de accu's er niet af. Het slotje zit op een super ongelukkige plek. Een aparte linkse en rechtse accu is blijkbaar te duur voor HPVelotechnik 10.000 euro is blijkbaar te weinig voor een fiets om dat mogelijk te maken.
Ik belde naar België. De fiets was pas op 1 november besteld en toen was hij het hoge stuur vergeten. Dat kon ik niet begrijpen, er was toch een bestelnummer en hoezo 1 november, was er niet afgesproken om hem in september te bestellen. Communiceren met mij dat was blijkbaar te veel gevraagd. De hele discussie op Facebook was dus overbodig geweest, omdat die Trike-Shop dealer in België niet communiceert met zijn klanten, beslissingen op eigenhoutje maakt die hij niet mag nemen. Ik was er zelfs door in het ziekenhuis beland met ernstige hartritmestoornissen, die bijna mijn dood betekende. Ternauwernood overleeft, omdat mijn conditie goed was.
Dat de fiets geen hoog stuur had , kan 2 oorzaken hebben, hij is zo slordig geweest dat hij het nummer kwijt is geraakt, maar 1 telefoontje was genoeg geweest, maar dan was ik erachter gekomen dat hij zich niet aan de afspraak had gehouden, of hij wilde het hoge stuur niet en dan heeft hij lak aan klanten, wat die willen. Hij doet dan wat hij wilt.
Ik had gevraagd voor pedalen met en nippeltje aan zodat mijn schoenen niet konden afglijden, zaten er niet op. Moest ik zelf er maar op zetten. De steuntjes om de stoel op het zelfde punt vast te zetten zaten er niet op, vond hij maar flauwekul, dat ik die erbij bestelde, maar mijn ervaring met de ander fiets had me geleerd dat die stoel altijd verkeerd ging zitten als er een beetje kracht op de stoel kwam, als argument hij wist niet waar ze moesten zitten. Dat had hij bij aflevering kunnen doen de juiste plek van de stoel en dan de steuntjes vast draaien. Maar waar hij niet achter staat, maakt hij niet en de klant? Die kan de pot bij hem op, die moet maar doen wat hij wil.

Ik nam contact op met HPVelotechnik. Ik moest hem maar een kans geven om zijn fout te herstellen meende Walter Haak.
Toen ik de fiets kreeg had ik meteen voor de rekening gevraagd, die kwam op 29 december, maar was gedateerd op 22 december. De extra garantie voor de Pinion kon ik wel vergeten, want dan had ik binnen 5 dagen moeten reageren. Ik vroeg dus of hij de rekening op 29 december kon zetten, dat deed hij niet. Over het herstel van de fout hoorde ik ook niks.
Als het hoge stuur erop zou moeten worden gezet, dan moesten op de voorremmen langere slangen gezet worden. Door iemand die geen hoezen kan maken, omdat hij geen verstand heeft van hydraulica. Maar goed zover kwam het niet. Mijn eigen fietsenmaker had me beloofd de fiets te laten keuren en dat gebeurde op 29 december. Op diezelfde dag kreeg ik door een maildiscussie die ontstond te horen dat hij het stuur begin januari zou herstellen, dat was met HPVelotechnik afgesproken. Ze hadden mij alleen vergeten dat mede te delen, ik denk bewust.
Je mag namelijk de stuurinrichting niet meer veranderen, als hij gekeurd is. Van het voertuig worden foto's gemaakt, ga je de stuurinrichting veranderen en je krijgt een ongeluk, dan keert de verzekering niks uit.
Door mij niks te vertellen, spaart hij een paar honderd euro aan reparatie kosten. De oplichter.

En dan nog iets. Toen ik vroeger bij Kerres werkte een Renault dealer, en een van de Afcent kwam een auto kopen, dan werd hij door Kerres ingevoerd en voorzien van een kenteken. Want de auto's kwamen uit Amerika of Engeland. Dat was service. Deze dealer doet niks, hij weet volgens mij ook niet hoe het gaat, want hij rijdt zelf een S-Pedelec zonder kenteken. Want er is geen verzekering te vinden zegt hij dan. Gewoon onzin, want een kenteken haal je bij de RDW in Nederland, daar is een keuring voor nodig, verzekerd heb ik hem bij Klaverblad de enige die niet moeilijk doet. In België vind je de informatie hier

Bedenk je als je bij de Trike-Shop in België een fiets koopt. Hij is de koning, communiceren staat niet in zijn woordenboek en hij bedondert je waar je bij staat. Wat hij niet kan maken maakt hij niet, maar je moet wel de rekening betalen. Hij is gewoon een bedrieger en dan heb ik het nog netjes uitgedrukt.

Och ja hij deed me een flesje T-9 olie erbij. Op internet omschreven als boolshit. De olie die HP aanbeveelt die was er niet bij, maar die is ook een stuk duurder. Op 2500 euro winst, is dat te veel gevraagd.

Ik rij niet op de fiets, om een of anderen reden is het niet mijn fiets. Als ik een fiets pak uit mijn stal, neem ik altijd de oude. Daar zit een mooi hoog stuur op, die rijdt goed, want ik onderhoud hem goed. Er zitten chroom wielen op met chroom spaken, die schitteren in de zon, dat vind ik mooi, nu zitten er van die vieze zwarte spaken in, is natuurlijk goedkoper, want een chroom spaak is duurder, Heerlijk met de luchtvering die er nu op zit, had hij me ook afgeraden, maar die vent heeft gewoon geen verstand van ligfietsen. Die luchtvering ga ik me ook bestellen voor de nieuwe, erop zetten doe ik zelf. Dan weet ik tenminste dat het goed is. De voorvering is te soepel ingesteld, moet ik ook wat harder zetten. Ligt hij wat vaster op de weg, want dat is bij de nieuwe ook hopeloos en ik denk dat er lucht in het remsysteem achter zit, moet altijd een paar keer pompen om druk te krijgen, had ik hem gezegd, maar hij deed er niks aan, geen verstand van hydraulica zal het wel zijn, nu rem ik nooit met de achterrem, ben ik niet gewend van de oude fiets. Harder als 20 km rij ik toch niet. Dus die achterrem is overbodig.


tray button
play pause